top of page

  Ropes, Propylene / Touw, Polypropene  

TAPESTRIES MADE WITH ROPE

In addition to making patchworks and designing and guiding the implementation of the gobelins technique, Wil Fruytier begins to develop a new type of tapestry. On large homemade racks, chain is fixed as warp and rope is used for weft. By using large-scale materials on sizable tapestries, she creates works of monumental dimensions. Weaving has become construction. Many orders for rope tapestries follow, some for as big as 40 m2. 

Wil Fruytier: "The work grows under your hands". 

TAPESTRIES MADE WITH POLYPROPYLENE

Around 1969, Wil Fruytier starts working with polypropylene. This material has certain advantages over rope and cotton. Not only is it more durable and hygenic, but it is also more lustrous and offers surprising possibilities for vivid and bright colors.

In 1971, she makes two polypropylene tapestries with variations on the same theme ('Fête 1' and 'Fête 2'). ''Three Pieces' (1969, Rotterdam Building) is Wil Fruytier’s first three-dimensional work, consisting of three tapestries hanging at different distances from the wall, partially overlapping each other. She also makes a number of tapestries combining different materials such as rope and polypropylene, white cotton with black polypropylene and others.

Wil Fruytier: "I wanted to write with my weaving and convert music into weaving."

__

KLEDEN IN TOUW

Om met eigen handen bezig te blijven begint Wil Fruytier - naast het maken van appliquékleden en het ontwerpen en begeleiden van de uitvoering van de gobelins - een nieuw soort kleed te ontwikkelen.

Op grote zelfgemaakte rekken wordt een ketting gespannen en touw als inslag gebruikt.

Door het forse materiaalgebruik en de grote maten waarin Wil Fruytier deze kleden maakt, wordt een monumentaal effect bereikt. Het weven is een constructieproces geworden. Vele opdrachten voor touwkleden volgen tot maten van 40 m2 toe.

Wil Fruytier: "Het werk groeit onder je handen".

KLEDEN IN POLYPROPEEN

Omstreeks 1969 begint Wil Fruytier met het werken in het materiaal polypropeen.

Dit materiaal heeft voordelen ten opzichte van touw en katoen.

Niet alleen uit het oogpunt van conservering en hygiéne is het voor haar een nieuw materiaal, maar het heeft ook glans en biedt onverwachte mogelijkheden voor sterk kleurgebruik. 

In puur polypropeen worden in 1971 twee kleden gemaakt met variaties op een zelfde thema ('Fête' 1 en 'Fête 2').

Met het kleed 'Three Pieces' 1969 (Rotterdam Building) wordt een eerste stap in de ruimte gemaakt door de drie delen van het kleed op verschillende afstanden van de muur op te hangen, elkaar gedeeltelijk overlappend. Verschillende kleden worden gemaakt met gecombineerde materialen zoals touw en polypropeen, witte katoen met zwart polypropeen etc. 

Wil Fruytier: "Ik wilde wevend schrijven en muziek in weven omzetten.”

--

Original Text in Dutch: Nederlands TextielMuseum Tilburg

Translation by Jelmar De Jong

bottom of page